Jan Ladislav Dussek – uscita digitale

Piano Variations, Pieces, Fantasia

Alessandro Cesaro, pianoforte

[La traduzione italiana inclusa tra parentesi è dell'epoca.]

1. The sufferings of the Queen of France – A musical composition, expressing the feelings of the unfortunate Marie Antoinette, during her Imprisonment, Trial etc. (La morte di Maria Antonietta, regina di Francia), C 98

  • The Queen’s imprisonment (L’imprigionamento di Maria Antonietta)
  • She reflects on her former greatness (Riflessioni intorno l’antica sua grandezza)
  • They separate her from her children – The farewell of her children (Vien separata dai suoi figli)
  • They pronounce the sentence of death (Le vien letta la sentenza di morte)
  • Her resignation to her fate (La rassegnazione alla sua morte)
  • The situation and reflections the night before her execution – The guards come to conduct her to the place of execution – They enter the prison door (Sua situazione e sue riflessioni nella notte che precede il supplizio – S’avanzano le guardie per condurla al supplizio ed entrano nella prigione)
  • March (Marcia)
  • The savage tumult of the rabble (Tumulto del popolo)
  • The Queen’s invocation to the Almighty just before her death – The guillotine drops (Invoca l’Essere supremo negli ultimi momenti di sua vita)
  • The Apotheosis (Finale)

2. Rosline Castle with Variations in which is introduced the Lass of Peaties Mill, C 100

  • Tema – Var. 1 – Var. 2 – The Lass of Peaties Mill – Var. 3 – Var. 4

3. Ma barque legére, Air de Gretry, Op. posth.

4. Vive Henri IV avec Variations Op. 71 n. 5, C 245

  • Tema – Var. 1 – Var. 2 – Var. 3 – Var. 4 – Var. 5 – Var. 6 – Var. 7 – Var. 8 – Var. 9 – Var. 10

5. La consolation, Rondo Op. 62, C 212

6. Partant pour la Syrie avec Variations, C 249

  • Tema – Var. 1 – Var. 2 – Var. 3 – Var. 4 – Var. 5 – Var. 6 – Var. 7 – Var. 8

7. Fantasia in Fa maggiore Op. 76, C 248

  • Grave
  • Larghetto con molta espressione
  • Allegro ma piano e moderato
  • Menuet du Carème
  • Manche solennelle
  • Prélude
  • Adagio
  • Finale alla Polacca
[For English text see below the horizontal rulers]

Jan Ladislav Dussek, uno dei virtuosi più in auge alla fine del Settecento assieme a Muzio Clementi e Johann Baptist Cramer, è considerato il primo rappresentante della scuola pianistica slava ed un importante precursore di Frédéric Chopin. Secondo le testimonianze dell’epoca, il suo stile pianistico era caratterizzato da una tecnica brillante, un tocco cantabile ed una grande varietà di chiaroscuri realizzati con l’uso calcolato del pedale. Dotato di una forte emotività, seppe unire delicato lirismo a passionalità romantica. Escludendo le composizioni alla moda (Variazioni su melodie popolari e Rondò), il cuore della sua produzione è costituito da Sonate, Concerti e musica da camera con pianoforte. L’interesse principale della sua opera risiede nella scrittura pianistica, sempre appropriata ai contenuti che esprime, e soprattutto nel linguaggio armonico, poco convenzionale e legato alla tradizione musicale popolare della Boemia, sua terra natale.

Alcuni pezzi qui inclusi (Rosline castle e Ma barque legére) sono probabilmente incisi per la prima volta, le altre composizioni sono di rarissimo ascolto. Questa registrazione, a cui tengo molto, risale al 2013. Bersagliata da numerosi inconvenienti, non venne mai pubblicata e la credetti perduta. Avevo in archivio del materiale di prova, ma la qualità audio non era sufficiente. Solo recentemente è stato ritrovato l’unico esemplare esistente su CD. Mi auguro abbia la diffusione che merita.

Alessandro Cesaro

Al momento non è prevista una stampa del disco, ma darò notizia quando sarà possibile. La registrazione si può scaricare o ascoltare in streaming presso i seguenti siti web, compresi tutti i negozi Amazon:



Jan Ladislav Dussek, one of the most successful virtuosos at the end of the eighteenth century along with Muzio Clementi and Johann Baptist Cramer, is considered the first representative of the Slavic piano school and an important forerunner of Frédéric Chopin. According to the evidence of his times, his piano style was characterized by a brilliant technique, a cantabile touch with a wide variety of chiaroscuri made with the calculated use of the pedal. Possessed by a strong emotionality, he was able to combine delicate lyricism with romantic passion. Excluding fashionable compositions (Variations on popular tunes and Rondos), the heart of his production consists of piano Sonatas, Concertos and chamber music. The main interest of his work lies in the piano writing which is always appropriate to the contents expressed, and above all in the harmonic language, unconventional and affected by the popular musical tradition of Bohemia, his native land.

Some pieces included here (Rosline castle and Ma barque legére) are probably recorded for the first time, the other compositions are of very rare listening. This recording, very dear to me, dates back to 2013. Targeted by numerous problems, it was never published and I believed it was lost. I had test audio files in my archive, but their quality was unusable. Only recently a single extant CD recording has been found. I hope it could have the spread it deserves.

Alessandro Cesaro

The physical mastering of the CD isn’t planned for now, but I’ll give news when possible. The album can be downloaded or listened in streaming at the following websites and in all the Amazon stores:

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